Cum gestionam stresul in perioada epidemiei cu Coronavirus

Perioada actuala, dominata de maniera covarsitoare de raspandire a virusului COVID-19 si a efectelor extreme produse de aceasta pe toate planurilestress-2902537__340, este puternic angoasanta pentru fiecare dintre noi. Frica si anxietatea pot fi coplesitoare dand nastere unor trairi si reactii puternice atat la adulti, cat si la copii. Gestionarea optima a stresului este esentiala in aceste momente, motiv pentru care este important sa cunoastem formele de manifestarile ale acestuia si modul in care ne putem raporta eficient la el.

Fiecare reactioneaza diferit in conditii de stres. Modul in care raspunzi la aceasta situatie de raspandire a epidemiei poate depinde de experientele tale personale, de tiparele comportamentale pe care le ai si de comunitatea in care traiesti.

Categoriile de persoane care sunt mai puternic afectate de stresul cauzat de aceasta criza sunt:

  • Persoanele in varsta si persoanele vulnerabile la COVID-19, avand anumite probleme medicale preexistente
  • Copiii si adolescentii
  • Persoanele direct implicate in tratarea bolnavilor, precum medicii si restul personalului medical si auxiliar
  • Persoanele cu probleme de sanatate psihica, incluzand si abuzul de substante

Stresul pe perioada raspandirii virusului poate presupune manifestari precum:

  • Frica si ingrijorare privind sanatatea ta si a celor apropiati
  • Modificari ale somnului si ale poftei de mancare
  • Dificultati de concentrare si insomnii
  • Inrautatirea unor probleme cronice de sanatate
  • Cresterea consumului de alcool, tutun si alte substante

In ceea ce priveste copiii si adolescentii, nu toti reactioneaza la stres in acelasi mod. Astfel, ei se pot manifesta variat prin:

  • Plans excesiv sau iritare in cazul copiilor mai mici
  • Reinstalarea unor comportamente ce tin de regresie (cum ar fi accidentele legate de toaleta sau enurezisul nocturn)
  • Ingrijorare excesiva si tristate
  • Iritabilitate si comportamente de tip acting-out la adolescenti
  • Performante scolare scazute sau evitarea participarii la ore
  • Dificultati de atentie si concentrare
  • Evitarea activitatilor care le faceau placere in trecut
  • Dureri de cap neasteptate sau alte dureri corporale
  • Consumul de acool, tigari sau alte droguri

Pentru persoanele care ies din carantina – nivelul de stres poate fi foarte ridicat ca urmare a faptului ca au fost nevoite sa stea departe de casa si de familie in cazul in care s-a impus aceasta masura ca urmare a expunerii la COVID-19, chiar fara a se simti rau. De asemenea, manifestarile pot fi diferite de la o persoana la alta, dupa cum urmeaza:

  • Un amalgam de emotii, inclusiv sentimentul eliberarii din carantina
  • Ingrijorarea si teama pentru propria sanatate si pentru a celor dragi
  • Stresul provocat de automonitorizarea sanatatii sau de monitorizarea din exterior privind simptomele de COVID-19
  • Tristete, furie si frustrare provocate de faptul ca familia si prietenii apropiati sunt ingrijorati ca ar putea fi infestati prin contact, chiar daca persoana nu a fost depistat pozitiv
  • Sentiment de vinovatie dat de incapacitatea de a lucra sau de a-si indeplini indatoririle de parinte cat timp a fost in carantina
  • Alte modificari emotionale sau ale sanatatii mentale
  • Copiii, de asemenea, pot fi foarte iritati sau pot manifesta stari emotionale variate ca urmare a iesirii lor din carantina sau a persoanelor apropiate

Iata care sunt recomandarile pe care le poti urma pentru a avea grija de tine in aceasta perioada:

  • Pauzele de la a citi, a viziona stiri sau filmulete legate de epidemie sunt foarte importante deoarece accesarea continua a stirilor reprezinta un factor major de stres
  • Ingrijirea corpului este benefica atat pentru pastrarea imunitatii cat si pentru multumirea de sine. Sunt binevenite exercitiile de respiratie, inspirand profund pana la nivelul abdomenului, stretchingul sau meditatia. Totodata, incearca sa mananci sanatos, echilibrat, sa faci exercitii fizice, sa dormi suficient si sa eviti alcoolul si drogurile.
  • Incearca sa pastrezi o rutina in ce priveste activitatile cotidiene, pentru a evita senzatia lipsei de control data de situatia de criza
  • Realizeaza o lista cu activitatile pe care ti le-ai propus in aceasta perioada si bifeaza-le zilnic pe masura ce le desfasori
  • Alege-ti un obiectiv specific, valoros pentru tine, pe care sa-l duci la indeplinire pe perioada izolarii
  • Aloca-ti timp pentru activitatile care iti fac placere; nu renunta la ele pe cat posibil.
  • Pastreaza legatura cu ceilalti; vorbeste cu persoanele apropiate despre ingrijorarile pe care le ai si despre felul in care te simti
  • Poti ajuta la scaderea stresului personal si al celor din jur, impartasind cu ceilalti informatii precise si utile privind raspandirea virusului si a mentinerii imunitatii si tonusului pozitiv, conectandu-te totodata cu apropiatii si avand sentimentul utilitatii.
  • Parintii: In aceste situatii de criza copiii reactioneaza in general in functie de ceea ce observa in atitudinea si comportamentul adultilor din preajma lor. Cand acestia se raporteaza la situatia generata de COVID-19 cu calm si incredere, ei pot fi cel mai bun suport pentru copii, iar acest lucru confera un sentiment de liniste si multumire interioara.

In situatia in care simti ca stresul te impiedica sa-ti desfasori activitatile cotidiene, sarcinile profesionale si/sau familiale mai multe zile la rand ar fi bine sa consulti un specialist. Chiar daca suntem retinuti la domiciliu in aceasta perioada, putem oferi servicii de consiliere si psihoterapie online, prin sedinte video care sunt pe cat de necesare, pe atat de utile in aceste momente.

Aida Zodie – Psihoterapeut

aida@psihologcuore.ro / 0723 354 450